23 °C
23°C
Bewolkt
 

Techniek

 
08-10-2013: USA; Stuurhuis lekt olie
10-01-2014: Mexico; Remblokken achter vervangen
11-01-2014: Mexico; Webasto standkachel gerepareerd
21-02-2014: USA; 6 nieuwe banden


11-10-2014: Andere auto

13-10-2014: USA; Nieuwe banden rondom
19-12-2014: USA; Nieuwe schokdempers voor
21-04-2016: USA; Nieuwe schokdempers achter

Vanaf 11 october 2014 rijden we niet meer met de Toyota Landcruiser 100 maar met de Toyota Tundra (begin km stand 26.483)

21-02-2014: USA; 6 nieuwe banden


Opmerking: Olieverversen en regulier onderhoud is niet in deze opsomming opgenomen.

Stuurhuis lekt olie
USA, Los Angeles
kmstnd: 315.922 (08-10-2013)
De auto heeft er al een tijdje last van; olielekkage uit het stuurhuis.
Eerst een paar drupjes, nu dient de olie 2x per week te worden aangevuld. Reparatie is een klusje voor specialisten met speciaal gereedschap. Ideaal om in LA te laten doen. De landcruiser Association kent een goed adresje en inderdaad na een dag knutselen is het probleem verholpen.
Waarschijnlijk is dit ook weer het resultaat van de kapotte stuurhuisrubbers die als gevolg van de lekkende stuurpomp. De rubbers werden langzaam opgelost en het stuurhuis had geen ophanging meer en bewoog heen en weer. Tja dan gaan de oliekeerringen kapot.

Remblokken achter vervangen
Mexico, Campeche
kmstnd: 324.330 (10-01-2014)
De remblokjes achter piepen. Tijd om ze te vervangen voor nieuwe.

Webasto standkachel gerepareerd
Mexico, Campeche
kmstnd: 324.330 (11-01-2014)
Al een lange tijd geeft onze Webasto standkachel de foutmelding F03 bij het opstarten. Vervolgens slaat hij af. Deze foutmelding betekent dat de Webasto een te laag voltage detecteert (lager dan 10 Volt). Vreemd, want de multimeter geeft een voltage van 12,6V aan. Internet biedt de oplossing. Het blijkt dat de Webasto bij een te dunne electra-toevoer-kabel naar de kachel te weinig stroom kan trekken en dan met deze melding komt. En inderdaad, als ik de kachel direct op een los staande accu aansluit met een dikkere electra-kabel dan werkt hij prima zonder die vervelende F03 melding. De Webasto is nu dus direct op de accesssoire accu's aangesloten (uiteraard met een zekering) en werkt weer.

6 nieuwe banden
USA, Tucson
kmstnd: 328.648 (21-02-2014)
Inmiddels hebben we een ratjetoe aan banden. Voor 2x Dunlop, achter 2x Hankook, aanhanger en reservewielen 4x BF Goodrich. De Dunlops en Hankooks zijn in principe nog OK ware het niet dat we net als we naar de bandenboer willen rijden een stanly-mesje in de band hebben; onrepareerbaar! De BF Goodrich banden zijn helemaal op. Dus dan maar 6 nieuwe banden. We nemen weer Hankook omdat deze relatief lang zijn meegegaan (61.600 kms en eigenlijk konden ze nog langer mee). De Dunlops gaan op de aanhanger en de reservewielen en de auto worden voorzien van nieuw schoeisel.
Saignant detail: een band in Nederland kost ons met omleggen EURO 180,-. Hier in de USA kost dezelfde band USD 139,50 ook incl omleggen (tegen de huidige wisselkoers is dat EURO 101,77)! De Discount Tire Centre maakt zijn belofte waar.

Vanaf 11 october 2014 rijden we niet meer met de Toyota Landcruiser 100 maar met de Toyota Tundra (begin km stand 26.483)

4 nieuwe banden
USA, New Hampshire
kmstnd: 27.026 (13-10-2014)
De Tundra blijkt uitgedroogde banden te hebben. Geen risico met een zware camper op de achterbak dus 4 nieuwe banden.
Tevens hebben we achter twee airbags laten monteren op de bladveren om het zware gewicht van de camper beter te kunnen dragen.

Nieuwe schokbrekers voor
USA, Houston
kmstnd: 30.026 (19-12-2014)
De Tundra met de camper op de bak verwerkt de oneffenheden in het wegdek niet erg goed. We laten de schokbrekers aan de voorkant vervangen voor nastelbare Rancho's. Dat levert een behoorlijke verbetering op.

Nieuwe schokbrekers achter
USA, Houston
kmstnd: 36.100 (21-04-2016)
We laten de schokbrekers aan de achterkant ook vervangen voor nastelbare Rancho's.

Click for EnglishClick for English