23 °C
23°C
Bewolkt
 

Techniek

 
30-01-2009: Chili; Nieuwe accuus (niet origineel)
17-02-2009: Chili; 200.000 km beurt
27-03-2009: Chili; Kachels kapot
27-03-2009: Chili; Lekke band nr. 1
25-09-2009: Chili; 210.000 km beurt
05-01-2010: Chili; Lekke band nr. 2
04-02-2010: Chili; 220.000 km beurt bij een knudde-garage
12-02-2010: Chili; Nieuwe banden
08-03-2010: Argentinie; accuus lopen leeg
10-03-2010: Argentinie; Knudde-garage deel 2
16-07-2010: Argentinie; Brandstoffilter vervangen
23-07-2011: Argentinie; Nieuwe magneten op remmen aanhanger
20-10-2011: Argentinie; Nieuwe accuus (origineel)
01-11-2011: Argentinie; Nieuwe voorruit
08-11-2011: Argentinie; Extra schakelrelais monteren
30-12-2011: Argentinie; Brandstoffilter vervangen
05-01-2012: Chili; Stuurbekrachtigingspomp vervangen
13-01-2012: Chili; Rubbers stuurhuis tijdelijk gerepareerd
04-03-2012: Ecuador; Rubbers stuurhuis definitief gerepareerd
07-03-2012: Ecuador; Remmen
09-03-2012: Ecuador; Remmen aanhanger reviseren
10-03-2012: Ecuador; Nieuwe Hankook-banden laten monteren
09-07-2012: Chili; Nieuwe accuus
09-07-2012: Chili; Bladveer aanhanger gebroken
10-07-2012: Chili; Motormanagementlampje blijft branden
10-07-2012: Chili; Remblokken vervangen
31-07-2012: Brazilie; Brandstoffilter vervangen
19-08-2012: Brazilie; Timing belt vervangen
19-08-2012: Brazilie; Eberspaecher standkachel gerepareerd
12-11-2012: Argentinie; Intercoolerslang vervangen
03-12-2012: Argentinie; Twee Hankook banden kapot gereden
15-01-2013: Chili; Andere bladveer aanhanger ook gebroken
15-01-2013: Chili; Nieuwe accuus
22-02-2013: Ecuador; Nieuwe voorruit
07-03-2013: Ecuador; Brandstoffilter vervangen


Opmerking 1: Deze reis begint in Buenos Aires op 4 november 2008 met een kmstand van 187.000.
Opmerking 2: Olieverversen is niet in deze opsomming opgenomen.

Nieuwe accuus
Chili, Puerto Natalis
kmstnd: 198.105 (30-01-2009)
Als we willen wegrijden van de camping reageert de startmotor bij het omdraaien van de contactsleutel met alleen het bekende klikgeluid. Accuus leeg. Het zijn er twee want het starten gaat op 24 volt terwijl de rest van de gehele electrische installatie op 12 volt draait. We hebben een klein generatortje bij ons. Dus die op de accuus gezet om bij te laden. Echter geen soelaas. Dan maar de accuus er uit en laten doormeten. Mijn vermoeden wordt bewaarheid. De accuus blijken overleden. Tja, en dan kan je opladen wat je wilt maar dat lukt dan niet meer. Een setje nieuwe accuus er in en hij start weer als een tierelier. Jammergenoeg hebben deze accuus eigenlijk te weinig capaciteit voor onze auto. Maar dat komt alleen tot uiting bij moeilijke omstandigheden zoals extreme koude.

200.000 km beurt
Chili, Osorno
kmstnd: 200.400 (17-02-2009)
Hoewel ik (Dirk) de auto redelijk zelf kan onderhouden, geef ik er toch de voorkeur aan het onderhoud bij een garage te laten doen. Zij zijn meer ervaren dan ik en de kosten zijn in dit soort landen niet erg hoog. Hou het maar op gemakzucht. De garage in Osorno heeft er drie uurtjes voor nodig. Het enige probleem is dat ze de motor hier niet voeren. Dat betekent dat er geen v-snaren en luchtfilter beschikbaar is. Die moeten dus uit NL komen. Het toeval wil dat we in mei en juni even op vakantie gaan naar Nederland dus kunnen we dat mooi meenemen.

Kachels kapot
Chili, San Pedro de Atacama
kmstnd: 205.087 (27-03-2009)
Het lijkt wat overdreven maar wij hebben twee standkachels op diesel in de auto. Het binnenklimaat is voor Marieken met haar reuma erg belangrijk. We hadden er al een in de auto en bij het bouwen van de auto hebben we een tweede in laten bouwen omdat deze ook hoogtebestendig is.
Al vrij in het begin weigert de eerste kachel dienst. Maar ach, we hebben tenslotte de andere kachel nog. Maar plots weigert deze ook dienst. Tja, en dan hebben we ineens geen verwarming meer. Dus kachel ontmantelen. Het blijkt dat de wasbord-wegen een tussenschot hebben doen lostrillen waardoor de kachel niet meer voldoende lucht kan verplaatsen. Gevolg? Oververhitting. Reparatie was eenvoudig. Tussenschot teruggeplaatst en op een manier die wasbord-bestendig is.
De andere kachel blijkt verkeerd gemonteerd vanaf het begin. De hoogte-sensor van de kachel zit klem. Daardoor kan hij niet goed reageren op de verschillende hoogtes en stopt er dan maar mee. Ook dat is snel verholpen door hem uit zijn benarde positie te verlossen.
Beide kachels doen het weer.

Lekke band nr. 1
Chili, San Pedro de Atacama
kmstnd: 210.087 (27-03-2009)
Op dezelfde dag dat de kachel gerepareerd dient te worden, blijkt dat we een lekke band hebben. Een dikke spijker vond het noodzakelijk onze band te moeten doorboren. Lopend ga ik het dorpje in om een bandenreparateur (gomeria) te vinden. Als ik de weg vraag aan een fruitventer, biedt deze spontaan aan mij wel even te brengen. OK dan! Wat aardig! Vervolgens haalt hij samen met mij de band op en brengt deze bij de reparateur die hem instant plakt. En de fruitventer brengt mij weer terug naar de camping. Kosten? Band plakken 4 Euro en de fruitventer heb ik ook maar 4 Euro gegeven. Iedereen blij.

210.000 km beurt
Chili, Osorno
kmstnd: 209.777 (25-09-2009)
Toevalligerwijs zijn we weer in de buurt van Osorno, de plaats waar we de vorige keer onze auto een 200.000 km beurt hebben laten geven. Dat beviel goed dus ook nu maar bij dezelfde garage een 210.000 beurtje. Geen bijzonderheden aan de auto te melden.

Lekke band nr. 2
Chili, Copiapo
kmstnd: 218.637 (05-01-2010)
De achterbanden hebben nogal te lijden gehad van de ripio (ongeplaveide wegen). Het profiel is dun en rondom zijn stukken rubber afgebroken. Dat eist nu zijn tol want de band loopt ineens spontaan snel leeg. Oorzaak? Een snee van een scherp voorwerp. Ik wissel de band met een van de twee reservebanden met nieuw rubber. Ook maar meteen de andere band gewisseld zodat wij weer met twee nieuwe achterbanden rijden. De voorbanden en de banden van de aanhanger hebben wel wat profiel verloren maar zijn nog in goede staat. De twee achterbanden worden gedegradeerd tot reservebanden. Bij de bandenplakservice laat ik een binnenband monteren in de kapotte tubeless band.
Bij de volgende beurt laten we wel twee nieuwe banden monteren om de reservebanden (de oude achterbanden dus) en die gaan dan naar de voorwielen. De oude voorwielen worden dan reservebanden. Dan rij ik weer rondom met nieuwe banden.
De twee achterbanden zijn 41.300 km meegegaan.

een snee in de band.

Een scherpe snee in de band is de oorzaak.



220.000 km beurt bij een knudde-garage
Chili, La Serena
kmstnd: 222.202 (04-02-2010)
Toen we de vorige keer in La Serena waren, hebben Jos en Maria hun Landcruiser een 10.000 km beurt laten geven bij de plaatselijke Toyota dealer. Dat was hen zeer goed bevallen. Goed voorbeeld doet volgen. Kortom wij brengen onze auto naar de garage. Meteen laten we twee nieuwe achterbanden monteren. Echter de banden kunnen pas twee dagen later arriveren vanuit Santiago. Geen probleem. Doen we eerst het beurtje.
Twee dagen later gaat de auto weer naar de garage om twee banden te vernieuwen. Als ze de auto mee willen geven, gebeurt er iets vreemds. Vele waarschuwingslampjes in het dashboard gaan branden. Maar we hebben alleen de banden verwisseld, hoe is dat mogelijk? Aldus de garage.

dashboard.

Alle waarschuwingslampjes branden.



Het is al tegen siesta maar er staan nu toch 5 monteurs onder de motorkap te loeren. Na een uurtje zijn ze er achter. De spanningsregulator in de dynamo is kapot. Het hele systeem heeft daardoor een te grote spanning van bijna 15 volt. Gevolg? Alle lampjes gaan branden! Volgens de chef monteur is het onderdeel in voorraad. Wij mogen de volgende dag terugkomen. Wij melden ons de volgende dag. Als dan de dynamo is uitgebouwd blijkt dat de spanningregulator toch niet op voorraad is. Moet uit Santiago komen. De auto blijft bij de garage die nacht en wij kunnen gelukkig in onze daktent slapen aangezien de aanhanger nog steeds op de camping staat. Wij melden ons de volgende dag. Chef monteur stelt voor om meteen de koolborsteltjes te vervangen nu de dynamo uitgebouwd is. Lijkt logisch, toch? De hele handel wordt weer ingebouwd en de auto wordt gestart. Maar wat is dat? De lampjes in het dashboard branden nog steeds! Paniek bij de garage. Chef monteur had mij verzekerd dat 200% zeker de spanningsregulator de oorzaak was. Dynamo er weer uit. En na ettelijke uurtjes sleutelen komt chef monteur triomfantelijk bij mij. Hij doet het weer goed. En wat was de oorzaak nu? Hij mompelt iets over koolborstels. OK. Belangrijkste is dat het weer werkt.
Wij nemen de auto mee. Maar onderweg naar de camping loopt de auto niet goed. Geen pk-s meer en veel geruis van onder de motorkap. Bij de camping aangekomen zie ik dat een slang van de intercooler los zit. Het is al na sluitingstijd dus we gaan morgen weer terug.
De volgende dag melden we ons wederom. OK, dat repareren we meteen. na een uurtje krijgen we auto weer mee. Hij loopt goed maar het vertrouwen in de garage is dermate gedaald dat we besluiten eerst een proefrit te maken. En ja hoor. Ons vermoeden wordt bevestigd. Na een paar kilometer schiet dezelfde slang weer los. Nu ga ik het zelf repareren. Op de camping draai ik de vier klemmen goed aan die de intercooler slangen aan het motorblok vasthouden.
We vervolgen de testrit. Na een 20 kilometer gebeurt hetzelfde. Maar nu de intercoolerslangen aan de onderkant van het motorblok. Ook die zijn blijkbaar los geweest en heeft de garage ook niet goed bevestigd. Bij een temperatuur van rond de 35 graden repareer ik de slangen ter plekke. Na een uitgebreide proefrit lijkt alles nu in orde. Maar het verhaal is nog niet ten einde. Lees knudde-garage deel 2 maar eens.

Nieuwe banden
Chili, La Serena
kmstnd: 220.000 (02-02-2010)
Vier nieuwe banden gemonteerd.

accuus lopen leeg
Argentinie, El Volcan
kmstnd: 224.189 (08-03-2010)
We verblijven in een vakantiehuisje in El Volcan. Dan kunnen we heerlijk relaxen en nog wat kleine klusjes aan de auto doen. Zo moet de electra eens goed onder handen genomen worden want iets is er niet goed. De accuus lopen na een paar dagen al leeg als de auto niet gereden heeft. De oplossing voor het probleem is snel gevonden. De diode die de scheiding vormt tussen de hoofd-accuus en de accessoire-accuus is niet goed aangesloten. Tevens moeten er nog een paar draden anders aangelegd worden om er zeker van te zijn dat er geen lekstroom kan ontstaan.

Knudde-garage deel 2
Argentinie, El Volcan
kmstnd: 224.189 (10-03-2010)
We rijden naar San Luis om wat inkopen te doen. Onderweg gebeurt het weer. Alle waarschuwingslampjes gaan branden in het dashboard. Zou ik dan toch een fout hebben gemaakt bij het veranderen van de electriciteit? Maar nee, daar geloof ik niet in. Te meer daar de voltmeter in het dashboard drastisch daalt. Het systeem heeft nog maar 10 volt. We rijden naar ons vakantiehuisje waar we nu verblijven. Het blijkt dat de dynamo geen stroom meer levert. Maar hoe was het de vorige keer ook al weer? De garage mompelde iets over koolborstels aan de dynamo. Stel dat de koolborstels niet goed contact maken met de rotor dan levert de dynamo geen stroom. Soms willen koolborstels wel eens weer los schieten door een ferme tik op de dynamo. En ja hoor. Met een klap op de dynamo branden plotsklaps de lampjes niet meer. Nu neem ik het probleem zelf ter hand. Het was luiigheid om de vorige keer alles aan de garage over te laten en dat heeft voor veel ellende gezorgd.
En als ik dan de dynamo uitbouw, wordt de theorie bevestigd. Een van de twee koolborstels is niet origineel en zit vastgekoekt in de behuizing. Vreemd, want de Toyota garage in La Serena zou beide koolborstels vernieuwen. Dit ruikt er naar dat ze iets hebben willen verbergen. Dank je wel Toyota garage in La Serena!. Ik heb het nu zelf provisorisch gerepareerd. Vanuit Nederland gaan we nieuwe koolborstels meenemen en dan wordt het definitief goed gerepareerd; en wel door mijzelf!

Brandstoffilter vervangen
Argentinie, San Louis, El Volcan
kmstnd: 226.300 (16-07-2010)
Brandstoffilter vervangen (onderhoud).

Nieuwe magneten op remmen aanhanger
Argentinie, VG Belgrano
kmstnd: 250.100 (23-07-2011)
Nieuwe magneten gemonteerd op de electrische remmen van de aanhanger.

Nieuwe accuus
Argentinie, VG Belgrano
kmstnd: 241.000 (20-10-2011)
Nu we toch bij de Toyota garage in Cordoba zijn, nemen we meteen een paar nieuwe originele accuus mee voor onze auto (hoewel de oude nog goed zijn).

Nieuwe voorruit
Argentinie, VG Belgrano
kmstnd: 250.300 (01-11-2011)
Tijdens een mislukte poging om het Andes-gebergte door te steken via de Paso Jama, steekt er een heftige zandstorm op. Die is zo heftig dat onze hele auto daarna gezandstraald is met als gevolg dat onze voorruit mat is geworden. Erg gevaarlijk vooral bij laagstaande zon. Niemand blijkt ons type voorruit te hebben. We hebben bijna de moed al opgegeven als Adriaan (een Nederlander die in Argentinie woont) met de oplossing komt. In Cordoba is deze wel te koop bij een garage gespecialiseerd in voorruiten.

Extra schakelrelais monteren
Argentinie, VG Belgrano
kmstnd: 250.500 (08-11-2011)
De acuus blijven nog steeds langzaam leeglopen maar wel minder dan voorheen maar het blijft een probleem. Het blijkt dat de -intelligente diode- vast zit en dus niet meer schakelt. Ofwel er is altijd een verbinding tussen de voorste accuus en de asseccoire accuus. De diode verwijderd en een zwaar relais gemonteerd tussen de voorste en achterste accuus die bediend wordt met een knopje op het dashboard. Daarmee kunnen we zelf bepalen wanneer er een verbinden tot stand komt tussen voorste en achterste accuus. Op het moment van schrijven (6 mndn later) blijkt dit zeer goed te functioneren. De accuus onder de motokap lopen niet meer leeg.

Brandstoffilter vervangen
Argentinie, San Louis, El Volcan
kmstnd: 261.400 (30-12-2011)
Brandstoffilter vervangen omdat de auto geen fut meer had. Het filter zat verstopt.

Stuurbekrachtigingspomp vervangen
Chili, La Serena
kmstnd: 262.000 (05-01-2012)
De Stuurbekrachtigingspomp lekte al een tijdje olie. Maar de laatste tijd werd het te veel dus de gehele pomp vervangen.

Rubbers stuurhuis tijdelijk gerepareerd
Chili, Iquique
kmstnd: 263.000 (13-01-2012)
Waarschijnlijk door de lekkende olie van de stuurbekrachtigingdpomp zijn de rubbers waarin het stuurhuis is opgehangen te zacht geworden en zijn verpulverd. Dat had een zwalkende auto tot gevolg. Van oude vrachtwagen buitenband een set rubers vervaardigd als tijdelijke oplossing. Vanuit NL worden nieuwe rubbers meegenomen.

Rubbers stuurhuis definitief gerepareerd
Ecuador, Ibarra
kmstnd: 267.000 (04-03-2012)
Henk en Marianne hebben nieuwe rubbers meegenomen vanuit NL. We ontmoeten ze in Ibarra. De nieuwe rubbers zijn snel gemonteerd.

Remmen
Ecuador, Ibarra
kmstnd: 267.000 (07-03-2012)
Remschijven voor laten vlakken omdat de auto trilt bij remmen bij hogere snelheid. Voor en achter worden nieuwe remblokken gemonteerd, Niet van Toyota maar van Bosch (prijs ongeveer 1/4 van de NL-Toyota-prijs).

Remmen aanhanger reviseren
Ecuador, Ibarra
kmstnd: 267.000 (09-03-2012)
Remtrommels laten vlakken. Nieuwe remschoenen en niewe magneten gemonteerd.

Nieuwe banden
Ecuador, Ibarra
kmstnd: 267.000 (10-03-2012)
Vier nieuwe banden laten monteren. Overgestapt op een ander merk omdat de BF Goodrich die we altijd hebben snel afslijten.
Nu maar eens Hankook laten monteren.

Nieuwe accuus
Chili, Iquique
kmstnd: 273.300 (09-07-2012)
Af en toe draait de motor langzaam rond bij het starten. Hij start dan wel maar het is een indicatie dat de accuus niet vol zijn opgeladen. Voor de zekerheid toch maar nieuwe accuus gemonteerd.

Bladveer aanhanger gebroken
Chili, Iquique
kmstnd: 273.300 (09-07-2012)
Bij een toevallige controle van de aanhanger blijkt dat een bovenste blad van een bladveer door midden is. Waarschijnlijk rijden we daar al heel lang mee rond. Snel hebben we een bladveer specialist gevonden die het klusje in no time geklaard heeft.

Motormanagementlampje blijft branden
Chili, Iquique
kmstnd: 273.350 (10-07-2012)
We hebben er al een tijdje last van. Het motormanagementlampje in het dashboard gaat af en toe branden. Maar na het uitzetten van de motor en even wachten is het probleem weer weg. Maar nu is het zover dat het lampje echt niet meer uit wil. Behalve dat er iets mis is, hebben we ook het probleem dat de auto in een soort van veilige modus gaat en daardoor nauwelijks meet kracht heeft. Een heuveltje omhoog gaan is al een probleem. Dus dan toch maar naar een garage waar ze met een scanner kunnen zien wat er mis is. Er doemen twee foutcodes op in de scanner. De 1e is snel gerepareerd. Een smoorklep die vervuild is en blijft hangen. Schoonmaken lost dit probleem op. Het tweede probleem is dat de scanner aangeeft dat de inlaatlucht van het luchtfilter -40 graden is. Dat klopt echt niet. Dat probleem neemt iets langer in beslag. Uiteindelijk blijkt er ergens in een kabelboom een draadbreuk te zitten. Het kortsluiten van de slechte draad lost ook dit probleem op.

motormanagementlampje

Waar zit nou die kabelbreuk?



Remblokken vervangen
Chili, Iquique
kmstnd: 273.350 (10-07-2012)
De remblokken van meneer Bosch bevallen niet zo goed. Bij het warm worden van de remmen krijgen ze beduidend minder remcapaciteit. De blokken vervangen voor Lucas-remblokken. Deze remmen super!

Brandstoffilter vervangen
Brazilie, Bombinhas
kmstnd: 277.000 (31-07-2012)
Brandstoffilter vervangen in kader van onderhoud.

Timing belt vervangen
Brazilie, Bombinhas
kmstnd: 280.000 (19-08-2012)
Timing belt vervangen in kader van onderhoud.

Eberspaecher standkachel gerepareerd
Brazilie, Bombinhas
kmstnd: 280.000 (19-08-2012)
De Eberspaecher sloeg steeds spontaan af. Na beraad met de Nederlandse importeur haal ik het apparaat uit elkaar om een klein luchtgaatje door te kunnen prikken. Door de slechte diesel slipt dat gaatje dicht waardoor de verbranding niet goed meer is en het apparaat zichzelf uitschakelt. Sindsdien draait tie weer als een zonnetje.

Intercoolerslag vervangen
Argentinie, Buenos Aires
kmstnd: 283.000 (12-11-2012)
De motor had steeds minder vermogen. Oorzaak blijkt een gescheurde intercoolerslang. Tijdelijk gerepareerd door een leeg bierblikje met Sikaflex te lijmen over de scheur heen. Vanuit Nederland een nieuwe slang meegenomen en gemonteerd.

Twee Hankook banden kapot gereden
Argentinie, Rio Gallegos
kmstnd: 288.106 (03-12-2012)
Normaliter laten wij onze banden aflopen (achterbanden: 1 bar minder naar 2.2) om wat comfortabeler en veiliger over de wasbordwegen te kunnen rijden. De nieuwe Hankooks kunnen daar blijkbaar niet tegen in tegenstelling tot de BF Goodrich-banden die we normaal altijd hebben. De wangen zijn onherstelbaar kapot gereden. BF Goodrich blijkt niet voorradig. Dan maar twee Dunlops gekocht. Lesson learned: De banden minder laten aflopen op slechte wegen. Trouwens: De BF Goodrich blijken op de wangen 3-plie nylon te hebben terwijl de andere banden twee lagen hebben. Daardoor net wat meer bestand tegen de vervormingen van de wang bij minder spanning.

Andere bladveer aanhanger ook gebroken
Chili, Calama
kmstnd: 297.150 (15-01-2013)
Nu is de andere bladveer aan de beurt. Op 3 plaatsen gebroken. Goh, je kan eigenlijk nog best lang doorrijden met een gebroken bladveer. Laten repareren bij een bladveer specialist. En weet je hoe een bladveer wordt genoemd in het Spaans? Paquetes resortes! (ik heb het moeten opzoeken).

Nieuwe accuus
Chili, Calama
kmstnd: 297.150 (15-01-2013)
In Antofagasta starten we de auto en de motor slaat wel aan maar draait langzaam tijdens het starten. Oh nee, niet weer bijna lege accuus. Aangezien we een groep kampeerautos begeleiden, nemen we geen enkel risico. Nieuwe accuus gekocht.

Nieuwe voorruit
Ecuador, Quito
kmstnd: 302.850 (22-02-2013)
In Argentinie hebben we ons een nieuwe voorruit laten aanmeten. Echter 4 maanden later in Ecuador krijgen we een grote steen op de voorruit die een enorme ster achterlaat. We besluiten er mee door te rijden. Echter, we krijgen er wel problemen mee doordat een corrupte grensbemabte ons niet door wilde laten omdat onze voorruit zo kapot was. Nu we richting Midden-Amerika gaan lijkt het ons beter om maar weer een nieuwe voorruit aan te schaffen om herhaling te voorkomen.

Brandstoffilter vervangen
Ecuador, Otavalo
kmstnd: 303.890 (07-03-2013)
Brandstoffilter vervangen in kader van onderhoud.

Click for EnglishClick for English