23 °C
23°C
Bewolkt
 

De auto

 
Eerst de Funcruiser Reeds jaren zijn wij vervente off road rijders. Onze eerste 4x4 was een Toyota Funcruiser (ook wel RAV4 genoemd). Deze hebben wij in 1996 aangeschaft. Toen nog een lease-auto. Enthousiast gingen wij een 4x4 cursus doen bij het 4WD Magazine. Trots reden wij het terrein op waar we de kneepjes van het 4x4 rijden onder de knie moesten krijgen. Na een uitgebreide theorie werd het dan toch tijd voor de praktijk. De eerste proef was een ondiep meer waar we doorheen moesten rijden. De instructuer reed voorop en wij moesten volgen. De 15 deelnemende auto's stonden allemaal aan de rand van het meer te wachten. Niemand durfde de eerste meters het water in te rijden. Ja, kunst!. Hij had een verhoogde, verbrede, van snorkel voorziene, met vette terreinbanden uitgeruste Toyota Landcruiser. Dit zag er toch wel meteen erg heftig uit. Aan de overkant stond de instructeur heftig te gebaren en omdat niemand de eerste schreden zette, wees hij een vrijwilliger aan. Je raadt het al. Dat waren wij! Op hoop van zegen reden wij het water in. En waar wij zo bang voor waren, geschiedde. In het midden liep de auto vast in de ondergrond. Niet meer voor- of achteruit te krijgen. Uitstappen kon niet echt want het was januari in de vrieskou. Dan ga ik het water niet in. Dus na een tijdje wachten had de instructeur ons er uit getrokken. Tot overmaat van ramp bleek dat twee banden van de velg gedrukt waren en leegliepen. Oppompen hielp maar even want er zat vuil tussen de band en de velg. De instructie zat er meteen op voor ons. Wij zijn onderweg bij elk benzine-station gestopt om de banden op te pompen. Thuisgekomen hadden we het besef dat dit toch niet de juiste auto voor het "echte" werk was. Toch waren wij absoluut niet uit het veld geslagen. Sterker, wij hebben ondervonden wat je met een 4x4 auto allemaal in het terrein kan waar andere auto's (wij dus) moeten afhaken, als je maar de juiste auto hebt. Dit voorval bleek dan ook het eerste te zijn van een lange reeks 4x4 avonturen die wij daarna zouden beleven.

Garage Ravage


Toen de Baggerbak
Wij zijn op zoek gegaan naar een echte 4x4. Dat was er in onze ogen maar één. De Toyota Landcruiser 70-serie! In Zeist vonden we onze eerste Landcruiser 70 hardtop. Een auto die reeds aardig onderhanden was genomen en goed uitgerust was. Wat een plezier (maar ook verdriet) hebben wij met deze auto gehad! Wij hebben daarmee vele, vele off road ritten gereden, meest van tijd in Frankrijk en Spanje. Dit waren lichte tot zeer zware ritten. Al snel werd de 70 omgedoopt tot "De Baggerbak". Langzamerhand zijn onze reizen en ritten zich gaan verleggen van het zware werk naar de combinatie van reizen en off roaden. Zo hebben wij een gezamelijke passie opgebouwd voor deze manier van zichzelf verplaatsen. De absolute topper was de recreatieve (nou ja recreatief?) Parijs Dakar januari 2003.

Landcruiser 73


En nu de Landcruiser 73
Inmiddels hebben wij een Toyota Landcruiser 73 FRP-top. Een auto van koninklijke bloede want hij is eigendom geweest van de Koninklijke Jachtdomeinen. Elders op deze site vindt je een lijst met aanpassingen. In februari 2004 zijn we voorzichtigjes begonnen met de eerste aanpassingen aan de Toyota. Dit doen wij in Beesd bij Wheels Unlimited (voor intimi: "Garage Ravage"). Het grote voordeel is dat je zelf kunt meesleutelen aan de auto en op deze wijze de auto goed leert kennen. Rocco, de eigenaar, heeft in de afgelopen jaren een enorme kennis opgebouwd van Toyota Landcruisers. Dus de auto is in zeer vertrouwde handen. Vrijdags is dan ook mijn (Dirk) therapeutische sleuteldag geworden. Even weg van alle dagelijkse verplichtingen en je al een beetje op weg wanen. Op de foto zie de garage van Rocco.
Iets meer nog over de Toyota: De auto is van maart 1996, heeft een geel kenteken en heeft voorafgaand aan het vertrek 245.000 km gereden. Net ingereden dus. Op de foto boven zie de Toyota met daktent maar nog zonder het aanhangwagentje dat wij zullen meenemen.
Click for EnglishClick for English