23 °C
23°C
Bewolkt
 

Techniek

 
Griekenland; rokende motor
Griekenland; peilstok verbrand
Turkije; airco
Turkije; stopcontact van de aanhangwagen aan gort
Turkije; stotterende motor
Turkmenistan; 1e lekke band aanhanger
Oezbekistan; olie verversen
Kirchistan; lekkage stuurbekrachtigingsolie
Kirchistan; trekhaak losgetrild
China; 2e lekke band aanhanger
China; 3e lekke band aanhanger
China; Laptop begeeft het
China; Diesel overhevelen uit 250 litertank loopt niet lekker
China; Geen vermogen meer boven 4000 meter hoogte
China; 4e lekke band aanhanger
China; Geen vermogen meer boven 4000 meter; oplossingen
China; Claxon kapot, meteen wat andere kleine reparaties uitgevoerd
China; Stuurbekrachtiging laten repareren
Vietnam; Olie verversen
Laos; Aanhangwagentje kan losraken
Thailand; Nieuwe remblokken
Australië Groot onderhoud
Australië Nieuwe trekhaak
Australië Nieuwe banden
Australië Olie verversen
Australië Lege accu's en een kapotte diode
Australië Lekke watertank
Australië Nieuwe voorruit
Australië Kortsluiting in linker knipperlicht
Australië Olie verversen
Australië Gebroken buitenspiegels
Australië Linker wiellager van de aanhanger vervangen
Australië Linker rem van de aanhanger werkt niet goed
Australië Veiligheidsketting van de aanhanger gebroken
Australië Speling op de wiellagers van de aanhanger
Australië Bodemplaat losgetrild
Australië Zekering achterlichten kapot
Australië Las van de sidebar kapot getrild


Naar boven Griekenland

Rokende motor
Bij vol gas rookte de motor enorm. Een zwarte pluim waar menige vrachtwagen niet tegenop kon. Dit probleem deed zich al in Nederland voor, echter in de bergen van Grienkenland werd dit toch een beetje te veel van het goede. Zwarte rook is meestal onverbrande diesel. Dit duidt er dus op dat het mengsel te rijk is. Ik heb de stelschroef (de smoke adjuster) op de gok een halve slag armer gezet. Probleem verholpen.


Naar boven Griekenland

Peilstok verbrand
Op een camping in Griekenland was het tijd voor wat onderhoud aan de auto. Ook de compressor van de luchthoorn kon wel een drupje olie gebruiken. Dat doe je door de oliepeilstok uit de motor te trekken en een druppeltje olie in een speciaal reservoirtje te laten vallen. Zo gezegd zo gedaan. Echter in de buurt van dat reservoirtje bevindt zich ook de diode voor de twee extra accessoire accu's (de diode zorgt er voor dat er geen stroom van de originele accu's naar de accessoire accu's kan stromen, dus lopen de originele accu's niet leeg). Opeens kwam de peilstok in aanraking met de diode en een kortsluiting was het gevolg. Vuurwerk en een lichtflits waren het gevolg. Maar wat erger was... de peilstok was ook gedeeltelijk weggesmolten waardoor deze een kwart korter was geworden. Olie peilen met die peilstok was dus niet meer mogelijk.
De lokale Toyotagarage had geen peilstokken in voorraad en vertelde dat deze uit Belgie moesten komen. Aangezien onze dochters even later ons zouden bezoeken in Bodrum was het eenvoudiger een nieuwe peilstok door Garage Ravage naar ons huisadres te laten zenden. Een paar weken later brachten onze kinderen een nieuwe peilstok mee.


Naar boven Turkije

Airco
Op een gegeven moment legde Marieken de kaart van Turkije op de vloer van de auto bij haar voeten. Even later pakte zij die kaart weer en wat bleek? De kaart was doordrenkt met water! Ik zeg nog 'dat komt vast doordat de thermoskan met thee heeft gelekt'. Echter de volgende dag gebeurde hetzelfde. Dat is verdacht. Twee keer een lekkende thermoskan achtereen terwijl we ervoor nooit last van hadden. Inspecteren dus. De vloer bleek een mini zwembadje te zijn geworden. Zelfs bij de achterpassagierstoelen was de vloer doordrenkt. De afvoerslang van de airco zou toch niet verstopt zijn? (toelichting: een airco produceert nogal wat condenswater dat door een slang naar buiten wordt afgevoerd). Terwijl ik poog de slang los te maken van de lekbak, breekt het tuitje af waarover de slang is geschoven. Gevolg? Nog eens twee liter water gutste de auto in. Ik had de oorzaak gevonden! Inderdaad was de afvoerslang verstopt en de lekbak was proppievol en stroomde over. Gelukkig had ik thuis wat rubberslangen in de aanhanger gestopt onder het motto 'je weet maar nooit'. Nu had ik ze nodig. Er was een slang die precies paste in het ontstane gat. Even later was het probleem gefixed. Het heeft nog dagen geduurd voor de vloer weer droog was.


Naar boven Turkije

Stopcontact van de aanhangwagen aan gort
Op een camping aangekomen, bleek de ondergrond niet helemaal recht. Geen probleem, dan rij ik de aanhangwagen toch gewoon aan een kant op een steen. En inderdaad de aanhanger (en dus onze slaapgelegenheid) stond kaarsrecht. In een vlaag van verstandsverbijstering vond ik het nodig de aanhanger los te koppelen van de auto. En daar ging het mis. Eenmaal lost van de trekhaak reed het karretje spontaan van de steen af daarmee de steker van de elektriciteit van het aanhangertje aan gort duwend. Met wat tape heb ik de boel aan elkaar geplakt. En dezelfde truc toegepast: Garage Ravage heeft een nieuwe steker naar ons huisadres gestuurd en Marieken die toch naar Nederland moest om haar rijbewijs persoonlijk op te halen, heeft 'm mee naar Turkije genomen.


Naar boven Turkije

Stotterende motor
Al een paar dagen liep de motor niet lekker. Minder vermogen en na de 2500 toeren ging hij stotterend naar de 3200 toeren (max). Dat was niet goed! Het leek te duiden op een verminderde diesel aanvoer naar de motor. Misschien was het dieselfilter wel verstopt. Na kort met Garage Ravage te hebben overlegd, heb ik het filter vervangen en de dieseltoevoer van de tank naar het filter ontstopt met de luchtcompressor. En inderdaad, geen gestotter meer, hij liep weer als vanouds. Waarschijnlijk wat vervuilde diesel getankt in Turkije.


Naar boven Turkmenistan

1e Lekke band aanhanger
Onze eerste dag in Turkmenistan. Wij komen aan in het hotel en ik vraag zoals gewoonlijk of de auto's nachts extra veilig kan staan. Gedurende de nacht mag ik de auto recht voor de ingang van het hotel plaatsen. Het wordt avond en ik wil de auto gaan verplaatsen. Dan blijkt dat de linkerachterband van de aanhanger plat staat. Met de compressor pomp ik 'm op en plaats de auto voor de ingang. De volgende ochtend weer plat. Ik heb die ochtend meteen maar het reservewiel gemonteerd. Samen met de gids zijn we die dag naar een banden reparateur gegaan. Het bleek dat de binnenband door slijtage aan de velg een lek had opgelopen. Nieuwe binnenbanden hadden ze niet dus maar geplakt. Ik ben benieuwd hoelang deze reparatie het volhoudt.

De band wordt weer om de velg gelegd.

Reparatie van de band


Naar boven Oezbekistan

Olie verversen
Na zo'n 15.000 km afgelegd te hebben, is het best wel verstandig de olie te verversen. Hoe doe je dat in dit soort landen?
Als volgt: Je gaat naar een bazaar waar men veel autospulletjes verkoopt. Daar zijn vast wel stalletjes met olie te vinden. Aldaar koop je de juiste olie. Ik heb synthetische 10W40 gekocht van Shell. Goed opletten dat deze olie ook geschikt is voor jouw type motor (diesel). Uiteraard moet je onderhandelen over de prijs en ook bij andere stalletjes naar de prijs informeren. Met deze olie ga je naar de olieverversboer en je vertelt hem hoeveel olie hij er in moet gooien. Hij kan dan meteen je (zelf meegebrachte) oliefilter verwisselen. Deze service koste in ons geval $2,-.


Naar boven Kirchistan

Lekkage stuurbekrachtigingsolie
Op een paar km afstand van het Song Kul Meer gebeurde het. Bij het sturen, kwamen er rare geluiden onder de motorkap vandaan en het sturen werd steeds zwaarder. Aangezien we toch vlak bij de bestemming waren, zijn we doorgereden. Aldaar leerde een inspectie dat er geen olie in het reservoir meer zat. Gewoon dus even bijvullen. Maar dat kan pas in Naryn, meer dan honderd kilometers verder. Een paar uur later kwam ik er achter dat een lekkend stuurhuis de werkelijke oorzaak was. Zo snel mogelijk repareren dus! Na wat discussie zouden we pogen het euvel in Naryn te laten repareren. Hoewel we de volgende dag aan het meer hadden gepland, zijn we de volgende dag naar Naryn gereden. De stad bleek te klein. Geen reparatie mogelijk. Zelfs geen stuurbekrachtigingsolie te koop! Er zat maar één ding op. Terug naar Bishkek. In Bishkek hebben we de auto meteen op maandag naar een garage gebracht die het zou kunnen repareren. Echter toen we de auto dinsdag gingen ophalen, bleek na een klein testritje dat de olie er nog steeds even hard uitliep. Nadat we de auto weer teruggebracht hadden konden we donderdag weer richting Naryn rijden. De reparatie was gelukt maar de gebruikte onderdelen waren van zeer slechte kwaliteit dus de reparatie moest als tijdelijk worden beschouwd. Ook de stuurbekrachtigingspomp deed zijn werk niet helemaal meer naar behoren. Dat gaan we in China wel repareren.


Naar boven Kirchistan

Trekhaak losgetrild
In het grensgebied tussen Kirchistan en China ontdekte ik, bij het doen van een wild plasje (dat doe ik vaak tussen de auto en het aanhangwagentje) dat de trekhaak een hoek van 45 graden naar beneden maakte. Dat was niet goed! Ik kon de trekhaak gemakkelijk met de hand kantelen. Hij hing ieder uiteinden (letterlijk) nog aan één bouten waaromheen hij kon draaien (terwijl de trekhaak normaal met acht tot tien bouten aan het chassis zit vastgeschroefd). De oorzaak zat 'm in de absurd slechte wegen. Al die klappen van het aanhangwagentje op de trekhaak hadden bijna alle bouten doen afbreken dan wel los doen trillen. Aangezien we nogal wat haast hadden in verband met de grens die we op tijd moesten passeren, was er geen tijd voor een uitgebreide reparatie. Met twee sjorbandjes heb ik de trekhaak tegen het chassis aan getrokken. Hij bleef klapperen. Bij het volgende grens-checkpoint heb ik één bout uit de trekhaak aan de voorkant van de auto gehaald en deze gebruikt om de trekhaak tegen het chassis vast te zetten. Een tijdelijke oplossing want die ene bout zou het natuurlijk niet lang houden. Bij het eerste Chinese grens-checkpoint bleek onze Chinese gids nog niet aanwezig. We moesten op hem wachten. Dat kwam niet slecht uit want dan kon ik wat meer aandacht aan de trekhaak besteden. Al bietsend bij andere wachtenden kwam ik bij een vrachtwagenchauffeur die een redelijke voorraad gebruikte boutjes en moertjes had. Van hem heb ik drie boutjes en moertjes gekregen als vervanging voor al die afgebroken bouten. Daarmee zou de trekhaak het wel tot houden tot de eerstvolgende Chinese stad: Kashgar. Daar zouden we diezelfde avond nog naar toe rijden.
De volgende dag in Kashgar hebben we besloten geen risico meer te nemen en de trekhaak te laten vastlassen aan het chassis. Ook in China kunnen we namelijk veel slechte wegen verwachten. Zo gezegd zo gedaan. Voor 7 Euro zijn daar twee man twee uur mee bezig geweest.


Vastlassen van de trekhaak

Vastlassen van de trekhaak




Naar boven China

2e Lekke band aanhanger
Net op het moment dat alle grensformaliteiten achter de rug zijn en we de 'go' hebben China in te mogen rijden, ontdekken we dat de aanhanger een lekke band heeft. Weer dezelfde band. Dat is verdacht. Martin, de Chinese gids, drong er op aan door te rijden met de lekke band en één en ander na de grens op te lossen. Echter dan is de kans groot dat ik de band kapot rij. Dus heb ik eigenwijs toch maar even snel de band met de compressor die achter in de auto staat, opgepompt. Direct na de grens hebben we de band gewisseld. In Kashgar hebben we de band laten repareren nu met een nieuwe binnenband. We hebben meteen een bescherming laten maken aan de binnenkant van de velg want het is het vermoeden dat de velg te roestig is waardoor de binnenband te veel slijt en lek raakt. De roest verwijderen kon men niet aldaar.


Naar boven China

3e lekke band aanhanger
Ongeveer 60 km voor Golmud troffen we een fietser uit Nieuw Zeeland met fietspech. Wij zouden hem wel even meenemen naar Golmud. Toen we de fiets op de aanhanger aan het binden waren, ontdekte Marieken dat de rechter band van de aanhanger toch wel erg zacht was. Waarschijnlijk dezelfde oorzaak als de andere band van de aanhanger, namelijk te veel roest aan de binnenkant van de velg waardoor de binnenband slijt en lek raakt.
De volgende dag in Golmud hebben we de velg aan de binnenkant glad laten maken, de oude binnenband als bescherming om de velg laten leggen en een nieuwe binnenband laten monteren. Totale kosten: 6 Eurootjes.


Naar boven China

Laptop begeeft het
Na twee weken China was het tijd voor een nieuw verslag. Het schrijven van de verslagen is altijd een heel werkje. Behalve het schrijven op zich en het drie keer nalezen op taalfouten en niet goed lopende zinsconstructies moeten ook de foto's worden uitgezocht en van commentaar worden voorzien. Alles bij elkaar kost dit gauw twee volle dagen werk. Dit is geen klacht want we doen het graag vooral ook om de geweldig leuke reacties de we steeds weer krijgen (blijven reageren dus!). De laptop gaf al vanaf het begin problemen. Steeds weer liep hij vast. Lastig, maar mee te leven. In Golmud echter blies hij, na drie jaar trouwe dienst, zijn laatste adem uit. En dat net op het moment dat wij onze verslagen van de 1e twee weken China klaar hadden. Het kon niet op een slechter moment. Gelukkig hebben we een reserve laptop mee. Maar ja, die is al vijf jaar oud. Een traag maar hopelijk betrouwbaar apparaatje. Deze laptop moest nog wel even ingericht worden zodat we weer alles konden wat we ervoor ook konden. Veel werk dus en veel contact met onze steun en toeverlaat in Nederland; Eduard. Toen we de reserve laptop een beetje up and running hadden, hebben we de verslagen weer opnieuw ingetypt en de foto's erbij gezocht. Frustrerend werkje maar het leven is soms niet anders.


Naar boven China

Diesel overhevelen uit 250 litertank loopt niet lekker
De extra 250 liter tank binnenin de Landcruiser is een zaligheid. Vele, vele malen heeft ons dat al uitkomst gebracht. De tank is los gemonteerd van de originele dieseltank. Met een pompje en een slang (die ik in de vulopening van de originele tank hang) wordt de diesel overgepompt. Dit systeem werkt echter in de praktijk minder goed. Namelijk: Het overpompen gaat vreselijk langzaam maar wat vervelender is; het pompje weigert regelmatig dienst. Oplossing: Het pompje de woestijn in gegooid en de slang van binnenuit direct naar buiten gevoerd. Nu gaat het overhevelen op basis van het principe van de communicerende vaten. Gaat sneller en zekerder. De reparatie uitgevoerd op het parkeerterrein van het hotel in Nagqu. Dit, onder toeziend oog van vele nieuwsgierigen die o zo graag een handje wilden helpen. Weer een goede cursus 'zelfbeheersing' gehad.


Naar boven China

Geen vermogen meer boven 4000 meter hoogte
De route van Golmud naar Lhasa zou een spannende worden. Daar zouden we dagenlang rijden op hoogtes varierend van 4500m tot 5200m. Vanuit ervaringen van andere reizigers wisten we dat het rijden op grote hoogtes problemen kan geven. De lucht wordt zo ijl en zuurstof-arm dat de auto er de brui aan kan geven. In het bijzonder met een dieselauto bestaat dat gevaar. Om de luchttoevoer zo optimaal mogelijk te maken, heb ik in Golmud een nieuw luchtfilter gemonteerd en heb ik de snorkel los gehaald van het luchtfilterhuis. Met een spannend gevoel van 'zou hij het halen' begonnen we aan de klim. Het werd dramatisch! Na 4000m was het vermogen zo goed als weg. Optrekken of snelheid maken was er niet meer bij. Een grote rookpluim achter de auto gaf ook al aan dat de motor het niet meer trok. De enige oplossing was rijden in de lage gearing. Vaak moesten we dan ook nog eens terug naar de eerste versnelling (ja echt) om de auto over een wat steiler stuk heen te krijgen. Menig keer hebben we gedacht 'dit gaat hij niet halen'. Het toerental (in de eerste versnelling en lage gearing) liep dan terug onder de kritische grens van 2000 toeren. Als laatste redmiddel hebben we soms het hele luchtfilter verwijderd (meer lucht). Ook dat leek niet echt te helpen. Het rijden is dan geen pleziertje meer. We hebben heel veel kilometers kruipend (10 km/uur), rokend en stotterend afgelegd. Maar het goede nieuws is dat we het tot nu toe steeds op eigen kracht gehaald hebben.

Tip:
De diesel in China kent twee kwaliteiten: slecht en zeer slecht. De slechte diesel is te herkennen aan het getal '0' op de pomp. Daarmee kom je bij 3000m al in de problemen. De minder slechte diesel heeft het getal '-20' op de pomp staan. Vaak echter tank je bij een pomp waar '-20' op staat maar komt er een andere kwaliteit uit de slang. Het is namelijk o zo handig als je als pompeigenaar wat creatief met de kwaliteiten omgaat en wat mixt. Dat levert weer wat extra centjes op. Dus tank niet bij particuliere tankstations maar bij overheids tankstations zoals 'Petro China'. Daar heb je minder kans op gerommel met dieselkwaliteiten.

Veel rook boven de 4000 m hoogte

Rokende motor boven de 4000m hoogte


Naar boven China

4e lekke band aanhanger
Op de grens van Tibet en de Zhongguo provincie merkte Marieken op dat ze een ongewoon geluid hoorde. Inspectie leerde dat de aanhanger werderom leed aan een lekke band. Dit keer veroorzaakt door een rondslingerende spijker. In Markam hebben we de band laten repareren.


Naar boven China

Geen vermogen meer boven 4000 meter; oplossingen
Op een gegeven moment konden we diesel -35 tanken. Daarmee waren alle problemen de wereld uit. We konden toppen van 4500m en hoger ronden zonder al te veel blauwe rook en met voldoende power. Echter diesel -35 is bijna nergens te koop. Dit was de eerste en enige keer dat we het tegenkwamen. Kortom het probleem ligt voornamelijk aan de slechte kwaliteit diesel. Met goede diesel lukt het rijden op hoogte wel.
Ter verduidelijking: het getal achter de diesel (0, -20 en -35) geeft de temperatuur aan waarbij je de diesel nog kunt gebruiken zonder dat het gaat vlokken.
Nu we wat meer op lage hoogten vertoeven, valt het op dat we nergens meer diesel -20 kunnen tanken; alleen maar diesel 0. Ofwel, men verkoopt deze diesel alleen in de bergen en in de winter.
Oplossingen:
Zoek goed naar diesel -35. Het bestaat maar is moeilijk verkrijgbaar. Sla deze diesel op in een aparte tank (wij hebben een aparte 250 liter tank). Gebruik deze diesel in geval van nood en anders niet.
Wees voorzichtig met het tanken bij particuliere tankstations. Daar wordt nogal eens de hand gelicht met de kwaliteiten.
In ons geval hebben we ter plekke de motor 'geleand' met behulp van een stelschroef (de smoke-adjuster). Ofwel de brandstof-lucht verhouding hebben we armer ingesteld zodat de verhouding weer een beetje normaal wordt. Je hebt wel minder vermogen maar de motor loopt beter en het roken is een stuk minder. Boven een bepaalde hoogte helpt dit niet meer.
Het beste is het waarschijnlijk om een turbo-motor te hebben. De turbo pompt dan voldoende lucht in de motor.
Benzine motoren lijken overigens nergens last van te hebben. Die vliegen werkelijk omhoog.


Naar boven China

Claxon kapot, meteen wat andere kleine reparaties uitgevoerd
Op een gegeven moment weigerde de claxon dienst. In China een grote handcicap want iedereen vertrouwt op het feit dat je als bestuurder voor alles en nog wat claxonneert. Als de Chinees geen claxon hoort, gaat hij er van uit dat er geen auto in aantocht is en steekt pardoes over of keert zijn auto plotseling. Een goede (en zeer luide) claxon is in China een absolute must! Kortom, de claxon moest zo spoedig mogelijk gerepareerd worden. Een goede gelegenheid om ook wat andere inspecties te doen en wat andere reparaties uit te voeren. Op de parkeerplaats van een hotel (en uiteraard onder grote belangstelling) heb ik de claxon gerepareerd. Het bleek een kapot relais te zijn (gelukkig had ik een reserve-relais bij me).
De andere kleine reparaties betroffen:
- De accu's bleken losgetrild --> weer vast gezet
- Het snorkel-tussenstuk weer gemonteerd (was verwijderd voor meer lucht)
- Slotje van het handschoenenkastje had de geest gegeven
- Handrem gesteld
- V-snaren gespannen want die piepten af en toe


Naar boven China

Stuurbekrachtiging laten repareren
In Kirchistan was de lekkage van de stuurbekrachtiging weliswaar verholpen maar er zijn nog steeds twee problemen op te lossen: ten eerste zijn de gebruikte onderdelen van slechte kwaliteit en dienen te worden vervangen. Ten tweede werkt de stuurbekrachtiging niet bij stationair toerental. Oorzaak? Een kapotte stuur-olie-pomp. Dit was gebeurd doordat er een langere tijd zonder stuurbekrachtigingsolie was gereden. Onvermijdelijk, aangezien de plek in Kirchistan waar één en ander plaatsvond geen stuurbekrachtigingsolie verkocht. De kapotte pomp is vooral lastig bij manouvreren en inparkeren.
Alle onderdelen en een nieuwe pomp zijn door Garage Ravage naar Kunming gestuurd alwaar de reparatie ook is uitgevoerd. Dan blijkt dat de stuuras danig versleten is op de plek waar de oliekeerring zich bevindt. Na het vervangen van de onderdelen blijkt het stuurhuis weer ouderwets te lekken. Van kwaad tot erger dus. De oplossing werd gevonden door een lager wat dieper in het huis te slaan en de oliekeerring te plaatsen op een gedeelte van de as dat nog goed en glad was. Garage Ravage weet te bevestigen dat dit een goede en definitieve oplossing is. De volgende dag is de auto klaar en alles werkt weer naar behoren.


Naar boven Vietnam

Olie verversen
Tot nu toe heb ik steeds synthetische motorolie gebruikt. Dat heeft mijn voorkeur vanwege de betere kwaliteit. In Oezbekistan was de laatste keer olie ververst, ook toen met synthetische olie. Inmiddels zijn we 15.000 km verder en is de Landcruiser weer toe aan wat vers smeermiddel. Maar waar koop je olie in Vietnam? Af en toe zie je van die winkeltjes met flessen olie, maar dat blijkt tien tegen één olie voor brommertjes te zijn. En bij benzinepompen kom je ook niet veel verder. De olie die ze daar verkopen is van zeer onduidelijke herkomst. Bovendien is de tekst op de verpakking alleen in het Vietnamees opgesteld zodat je nog niet weet wat je koopt. In Nederland zijn we inmiddels zover dat we één oliesoort hebben die geschikt is voor bijna elk type motor. Maar is dat in Vietnam ook zo? Communiceren met de mannen is ook al uitgesloten dus olie kopen blijkt een lastige opgave. Ik besluit dan ook om maar te wachten tot we in Thailand zijn. Daar spreken hopelijk wat meer mensen engels en kan ik waarschijnlijk wel de juiste olie kopen.
Maar als we het hotel in Saigon willen verlaten, peil ik nog even de olie onder toeziend oog van de eigenaar van het hotel met wie we inmiddels de beste maatjes zijn geworden. Hij kijkt eens naar de peilstok en zegt (ja, in het gebroken engels); moet jij de olie niet verversen? Dat klopt maar waar haal ik de juiste olie vandaan? Even later stonden twee Vietnameesjes voor mijn neus van de plaatselijke benzinepomp. Die konden mijn olie wel verversen. Maar wacht even... ik wil wel deze olie! En ik hou hen de jerrycan met Shell Helix Plus voor. Zij weg. Anderhalf uur later komen ze terug. Ze waren heel Saigon afgeweest maar geen Shell Helix te vinden. Of het ook BP Visco 3000 mag zijn. Is geschikt voor dieselmotoren, zeggen ze. Tja, het zal wel. Maar ik moet wat. Visco 3000 klinkt bekend dus ik besluit de olie toch maar te laten verversen. Een nieuw oliefilter heb zelf nog en even later rijden we weg met kersverse olie.

Het oliefilter vervangen

Het oliefilter moet ook vervangen worden




Naar boven Laos

Aanhangwagentje kan losraken
Bij het instappen in de auto is een tikkend geluid hoorbaar bij de aanhanger. Het blijkt dat de aanhangwagen precies in evenwicht staat. Door het instappen wordt de koppeling die over de trekhaak valt even op en neer geschud. Door slijtage is een grote speling ontstaan (ongeveer 2 cm) waardoor het tikkende geluid ontstaat. Een zeer gevaarlijke situatie want de speling is dermate groot dat de kans bestaat dat het aanhangwagentje los kan schieten. Een tijdelijke oplossing is het zekeren van de aanhangwagen met een ketting. Schiet de aanhangwagen los, dan gaat hij tenminste niet alle kanten op.
Na een paar dagen van zeer voorzichtig rijden, heb ik de kans eens beter naar de oorzaak te kijken. De koppeling blijkt inderdaad totaal uitgesleten. Bij een smid wordt het versleten deel door middel van lassen weer aangevuld. En ja hoor, de speling is verdwenen. De reparatie lijkt succesvol.


Naar boven Thailand

Nieuwe remblokken
na 42.000 kilometers gaan ineens de remblokken vervaarlijk piepen tijdens het remmen. Dat piepen wordt veroorzaakt door de slijtindicatoren die op de remblokken zitten. Erg handig! Ik heb nieuwe blokken bij me want dit had ik wel verwacht. Na een half uurtje sleutelen op de parkeerplaats van het hotel konden we verder met nieuwe blokken. De eerste kilometers wel even voorzichtjes rijden want nieuwe blokken moeten eerst inslijten.


Naar boven Australië

Groot onderhoud
Na bijna 50.000 kilometer is een grote beurt geen overbodige luxe. Onderweg heb ik wel olie ververst en doorgesmeerd maar verder zijn er geen controles gedaan. Australië is een goede locatie om dit te doen. Er rijden daar vele, vele Toyota Landcruisers rond. Ik maak een afspraak met een garage in Sydney. Daar blijkt dat, behalve de normale zaken als filters en olie ook de volgende zaken vervangen worden:
- Remschijven voor
- Fusee-lagers (niet verrassend na 300.000 kms)
- Om aan de Australische regelgeving te kunnen voldoen, wordt er in de auto een nieuw
- elektrisch remsysteem ingebouwd voor de aanhanger
- De aanhanger moet ook worden aangepast. Dit wordt door een trailerbouwer in Adelaide gedaan.


Naar boven Australië

Nieuwe trekhaak
In Thailand hoorden we de trekhaak al kraken. Een snelle inspectie leerde dat alles nog goed vast zat. Bij het groot onderhoud wordt echter ontdekt dat de trekhaak op meerdere plaatsen is afgebroken. Ook de lassen die in China aangebracht zijn, hebben het begeven. Er is maar één oplossing: een nieuwe trekhaak. Nadat twee keer een verkeerd type is opgestuurd besluiten we zelf maar naar Melbourne te rijden want bevindt zich de trekhaken-fabriek. Aldaar is er een nieuwe trekhaak gemonteerd.


Naar boven Australië

Nieuwe banden
In Adelaide wordt ons aanhangwagentje aangepast aan de Australische eisen. Dat betekent onder andere dat er een geremd onderstel onder komt. Dus ook nieuwe velgen. We besluiten dezelfde velgen en banden te gebruiken als die van de Toyota. Dan zijn de banden en velgen onderling uitwisselbaar tussen het aanhangwagentje en de auto. Dus worden er drie nieuwe banden besteld voor het aanhangwagentje. Dan is de keuze snel gemaakt om er maar vier te bestellen en de oude, nog steeds in goede conditie verkerende, banden van de auto onder de aanhanger te monteren. Zo gedacht, zo gedaan. Bij het ophalen van de aanhanger hebben we even snel de grote banden wisseltruc gedaan en voila.... wij rijden weer op vier nieuwe banden.


Naar boven Australië

Olie verversen
Tijdens de reis verversen wij de olie elke 15.000 km. We gebruiken dan wel synthetische olie. Sinds Vietnam gebruiken we minerale olie omdat ik de Vietnamesen niet duidelijk kon maken dat ik synthetische olie wilde. Nu in Australië gebruiken we nog steeds minerale olie omdat we nog steeds een jerrycan met minerale olie als reserve bij ons hebben. In Derby is de olie ververst.


Naar boven Australië

Lege accu's en een kapotte diode
De auto heeft een 24 volts systeem. Dat betekent dat de dynamo 24 volt laadstroom levert. Er staan onder motorkap twee accu's die in serie geschakeld staan. Achter in de auto staan nog eens twee accessoire accu's om alle externe apparaten zoals koelkast, GPS, omvormers etc.
Het begon allemaal met kokende accessoire accu's. Een dag later was alles weer OK. Na een dag of wat rijden begonnen de accu's ineens weer te koken. Een dag later weer alles OK. Het doormeten van de accu's leverde in ieder geval de informatie op dat de accu's in slechte conditie waren. Maar hoe kan dat? Ze waren nieuw toen we weggingen. Een belletje met Garage Ravage leerde dat de oorzaak wel eens een vreselijk hete container tijdens het vervoer over zee geweest kan zijn. Daar kunnen gel-accu's niet tegen.
Net toen we op het punt stonden om twee nieuwe accu's te kopen, krijgen we te maken met lege start-accu's. Dit is wel heel merkwaardig. We laten de accu's doormeten en het blijkt dat één van twee accu's helemaal overleden is. En dat voor een Optima AGM accu? We hebben nu dus drie kapotte accu's. Hier is meer aan de hand.
We laten de auto nakijken bij een auto-elektricien. Hij ontdekt een kapotte diode (een diode is een apparaatje dat de start-accu's en de accessoire-accu's van elkaar scheidt om te voorkomen dat de start-accu's door de andere accu's leeg getrokken worden). We laten een nieuwe diode monteren en kopen drie nieuwe accu's.
Het inbouwen van de accessoire-accu's ging wat lastig omdat daarvoor de 250 liter brandstof tank uitgebouwd moest worden, en dat terwijl er nog 95 liter diesel in zat. Maar gelukkig hadden we een aantal behulpzame handen op de camping.
De 250 liter tank gaat eruit

De 250 liter tank wordt uit de auto getild.

Behulpzame handen

de behulpzame handen.


Naar boven Australië

Lekke watertank
Ten noorden van Perth gaan we samen met twee collega-4-WD-auto's naar Cape Leveque. De track blijkt nogal van slechte kwaliteit. Vele hobbels en gaten waar we toch wel redelijk snel overheen rijden. Gevolg? De auto en aanhanger gaan lekker tekeer. Dit is meteen een goede test voor de stevigheid van de aanhanger. De aanhanger op zich heeft de toch goed doorstaan maar de watertank begon ineens verdacht veel water te verliezen. Meteen de trailerbouwer gebeld. 'Nee, dat is normaal de aanhanger een paar litertjes verliest, dat komt via de ontluchting naar buiten'. Maar een paar litertjes werden heeeeel veeeeel liters. Nadat we de tank volgegooid hadden met water lagen er zulke grote plassen water onder de aanhanger dat mensen omkeken met een gezicht van 'zal ik mijn snorkel maar even pakken'. Dus de tank er maar even onderuit gehaald. En ja hoor. Twee scheurtjes waren de oorzaak. Zou de tank toch niet bestand zijn tegen het 4WD geweld?
Maar goed, een nieuwe tank is opgehaald en is gemonteerd.


Naar boven Australië

Nieuwe voorruit
In New South Wales kregen wij een autoverzekering met een gelijke dekkingsperiode als ons Carnet de passage. Ons Carnet loopt half mei af (maar is inmiddels verlengt). Dat betekent dat wij half mei op zoek gaan naar een nieuwe autoverzekering. Op dat moment zijn wij in Townsville (Queensland). Voordat de auto verzekerd kan worden, dient deze eerst een 'road worthy certificate' te hebben ofwel wederom een soort van APK-keuring. De Toyota komt er met glans doorheen ware het niet dat de voorruit een te grote ster heeft opgelopen als gevolg van steenslag. Er moet dus een nieuwe voorruit in. Na een bezoekje bij de voorruiten-boer hebben we dezelfde dag nog de APK en de verzekering. Alleen jammer dat na twee dagen rijden de voorruit wederom een ster heeft opgelopen.


Naar boven Australië

Kortsluiting in linker knipperlicht
Bij het gebruik van het linker knipperlicht gebeurt het regelmatig dat de zekering doorbrandt. Een nieuwe zekering biedt uitkomst zij het voor slechts een paar dagen knipperlichtplezier want dan is het ineens weer raak. Pats! Geen knipperlichten meer. Zo gaan er heel wat zekeringen doorheen. Maar telkens nadat er nieuwe zekering ingaat, werkt het weer dagenlang. Een paar keer bekijk de bedrading om de kortsluiting te vinden. Niet gelukt dus. Tijd om de expert er bij te roepen; de auto elektricien. Hij maakt de meest verdachte bedrading los maar kan uiteindelijk de oorzaak ook niet vinden. Hij isoleert alles weer opnieuw en zet het boeltje weer in elkaar. Tot nu toe geen problemen maar elke keer weer gaan we met ingehouden adem linksaf.


Naar boven Australië

Olie verversen
Na een ruime 10.000 kilometertjes had de auto weer vers smeermiddel nodig. In Rockhampton laten doen.


Naar boven Australië

Buitenspiegels gebroken
Tussen Perth en Broome vliegt er een steentje uit één van onze banden en raakt het glas van de linker buitenspiegel. Gevolg: een barst over de hele breedte. Het zicht is nog OK dus 'no dramas'.
Op Fraser Island hebben we de vaart er lekker in zitten op één van die vele mulle zandweggetjes door het regenwoud. Het is er donker omdat het zonlicht niet tot op de grond kan doordrongen. Op een gegeven moment horen we een klap tgegen de auto. Een liaan die over het pad hing, heeft de rechter buitenspiegel van het glas beroofd; aan gruzelementen! Eenmaal aan de wal hebben we ons bij een glashandel nieuw spiegelglas laten aanmeten.


Naar boven Australië

Linker wiellager van de aanhanger vervangen
Na Cape Leveque ontdekken wij dat de stofkap van het lager van het linker wiel is verdwenen. In het begin heb ik daar niet veel aandacht aan geschonken. Pas in Brisbane bedenk ik mij dat zand en stof wellicht in het lager zou kunnen komen. Op een camping heb ik zo goed en kwaad als mogelijk het lager schoongemaakt en van nieuw vet voorzien. Bij de trailerbouwer hebben we nieuwe stofkappen besteld. Eenmaal in Bundaberg blijkt het lager aan gort te zijn door het schuren van het zand en stof. Meteen nieuwe lagers gehaald en gemonteerd.


Naar boven Australië

Linker rem van de aanhanger werkt niet goed
De elektrische remmen van de aanhanger werken perfect. Zodra je de rem aanraakt gaat de aanhanger meeremmen met een instelbare remkracht. Dit voel je goed. Je voelt dat de aanhanger de auto tegenhoudt. Op een gegeven moment was de remkracht van de aanhanger veel minder dan normaal. Inspectie leert dat het linker wiel niet meer mee-remt. Op een camping haal ik het wiel er af om te bezien wat er mis is. De magneet die de remmen bedient werkt goed. Na de hele handel weer in elkaar te hebben gezet. Blijkt dat de remmen het weer goed doen, hoewel ik niets heb gerepareerd. Een los draadje? Het geeft geen goed gevoel. Dit ruikt naar: ik ga nog een keer kapot wanneer ik dat wil. En ja hoor. Een dag later besluit het linker wiel weer te moeten staken. Tijd voor meer rigoureuze maatregelen. Gelukkig heb ik reserve magneten. Na deze te hebben vervangen doen de remmen het weer als vanouds.


Naar boven Australië

Veiligheidsketting van de aanhanger gebroken
We staan aan het begin van de zogenaamde Old Telgraph Track in Cape York. Een legende op het gebied van off-road-rijden. Meteen de eerste rivierdoorwading is het raak. Palm River. Een enorm steile afdaling naar de rivier met in het midden een kuil. Het hoogteverschil van vijf meter moet overwonnen worden. Ik besluit de afdaling te wagen. Halverwege komt de kuil. De auto gaat naar horizontaal en kruipt even weer omhoog. De aanhanger echter staat nog steil omhoog. Dat levert een enorm gekraak op aan de achterkant van de auto. De veiligheidskettingen die de aanhanger met de auto verbinden, blijken te kort. Allebei de kettingen zijn afgebroken. In Seisia heb ik een achttal kleine D-sluitingen gekocht om de ketting mee te repareren en te verlengen.


Naar boven Australië

Speling op de wiellagers van de aanhanger
Regelmatig checkt ik de auto en aanhanger even op een aantal standaard punten. Daarbij blijkt dat de wiellagers van de aanhanger een te grote speling hebben. Wiel er af en de lagermoer aandraaien. Opgelost.


Naar boven Australië

Bodemplaat losgetrild
Al enige dagen hoorden wij iets metaligs mee resoneren met de wasbordjes waar we overheen knorden. Ik verdacht de aanhanger. Dus een aantal heb ik mom de aanhanger gelopen en tegen van alles aangetrapt maar hetzelfde resonerende geluid bleef uit. Als we dan bij een Roadhouse weg willen rijden, worden we staande gehouden door de barkeeper. Hij wijst onder de auto. Meteen was duidelijk waar het resonerende geluid vandaan kwam. De bodemplaat hing op half zeven. Meteen een paar stevige Tie-ribs tevoorschijn gehaald (type broekriem) en vijf minuten later reden we weer.


Naar boven Australië

Zekering achterlichten kapot
Op een dag ontdek je dan dat de achterlichten het niet doen. Vreemd. Het blijkt een kapotte zekering. Zekering vervangen en alles doet het weer. Maar dit geeft geen fijn gevoel want een zekering brandt niet voor niets door. Het is dus wachten wanneer het weer kapot gaat. Vindt dan de oorzaak maar eens. Wordt vervolgd?


Naar boven Australië

Las van de sidebar kapot getrild
In Zuid China heb ik met de sidebar een steen geraakt. Dit leverde een deukje in de sidebar op. Geen nood. Echter, pas nu heeft een lasje in de sidebar besloten het op te geven. Finaal doormidden. Waarschijnlijk zijn de Chinese klap en de Australische wasborden hem te veel geworden. Wat is Ductape toch een fantastisch wondermiddel.

Ductape

Wat is Ductape toch een fantastisch wondermiddel


Click for EnglishClick for English