23 °C
23°C
Bewolkt
 

Autorijden in het buitenland les 20

 

Datum dagboek: 19-02-2014

Land Mexico

Mexico heeft wat autorijden betreft veel dezelfde dingen als andere latijns Amerikaanse landen. Verkeersdrempels, chaotische medeweggebruikers, vage voorrangsregels en éénrichtingsverkeer wat je moet bepalen aan de hand van de richting van de neuzen van de geparkeerde auto's.
Toch heeft Mexico een aantal specialiteiten; De TOPE ofwel verkeersdrempels staan met stip op nummer 1. Dit komt door de hoogte ervan en doordat ze vaak geplaatst zijn op onmogelijke plekken zoals midden op de snelweg. Een waarschuwingsbord is vaak afwezig. Goed opletten dus. De politie is een ander verhaal. Hier kent men geen softe maatregelen. Neem bijvoorbeeld een alcohol-controle. In Mexico mag je ook niet met een glaasje op achter het stuur. En ook hier heb je grootscheepse alcohol-controles; echter wel met takelwagens die klaar staan. Glaasje op? Auto weg! Probleem opgelost. Niet gedronken? Dan krijg je een kleine beloning zoals een leuk armbandje. Tussen deze twee uitersten is verder niets.
Overal is overigens veelvuldig politie aanwezig. Er is hier immers een drugs-oorlog met de kartels. Meestal controleert de politie allen op papieren. In andere gevallen wordt de auto gescand. En in gevaarlijke staten in het noorden patrouilleert politie met mitrailleurs uitgerust gehuld in kogelvrije vesten en bivakmutsen en helmen. Gewoonweg gevechtsklaar. Misschien een idee voor voetbalwedstrijden in Nederland? Geen hooligan die zich in de buurt van het voetbalstadion durft te wagen.

Gevechtsklaar

Een idee voor voetbalwedstrijden in Nederland?


Wat de verkeersborden betreft kennen we natuurlijk al de vluchtroutes voor uitbartsende vulkanen en tsunamies, maar Mexico heeft een nieuwe vluchtroute geïntroduceerd namelijk die van de kernramp.
Geen onduidelijkheid over wat te doen bij kernrampen en geen onduidelijkheid dat er dus één in de buurt is. Rondom de kerncentrale wordt duidelijk aangegeven waar je naar toe moet, waar de verzamelpunten zijn voor evacuatie voor mensen met- en zonder auto en waar instructies worden gegeven.
Het is indrukwekkend hoe groot het gebied is dat binnen de gevarenzone van een kernramp ligt. Ook hier in Mexico gaat er natuurlijk wel eens iets kapot. Anders dan in Nederland, waar je iets repareert als het kapot is, repareer je hier pas iets op het moment dat je het nodig hebt; en dit is een grijs gebied. Wanneer is het bijvoorbeeld nodig om een kapot verkeerslicht te repareren? Één en ander hangt af van de situatie en welk licht er kapot is. Oranje heeft geen reparatie nodig. Daar kan je buiten. Rood en groen hoeven ook niet per sé. Iedere locale chauffeur weet al snel welk licht er kapot is. Ben je niet lokaal dan is het heel eenvoudig. Brandt er geen licht, dan altijd wachten. Blijkt in deze situatie het rode licht kapot dan stop je terecht. Blijkt echter dat het groene licht kapot is dan wacht je onterecht. Echter dat weten de lokalen en deze gaan achter je toeteren en dan kan je dus alsnog doorrijden. Nu zou je denken dat wanneer alle lampen van een verkeerslicht kapot zijn dat je ze dan gaat vervangen. In de meeste gevallen gebeurt dit ook maar ook dit is geen regel. Wanneer de lampen van de andere verkeerslichten nog wel branden en deze zijn zichtbaar dan weten de lokalen weer of ze moeten stoppen of mogen doorrijden. Toeteren is dan weer doorrijden, niet toeteren is stoppen.


Dit dagboekverslag bestaat niet. Klik op de index knop voor een overzicht van dagboekverslagen.

Click for EnglishClick for English